tisdag 2 juni 2015

Maskros tvål!

Idag gjorde jag maskrostvål. Maskrosor har så många fina egenskaper och jag hade tänkt att göra ett försök att utnyttja dem. Maskrosolja mjukar upp torrhud (läste jag) och tack och lov vi har endast maskrosor i trädgården istället för gräs så det gick relativt snabbt att göra en sats maskrosolja och 3 veckor senare - voilà  - underbart sött doftande maskrosolja var klar!

Jag räknade fram ett nytt recept i tvålkalkylator och satt igång. Som tur så fanns det en hel del maskros saft i köket som jag skulle förvandla i maskros sirap senare och vatten byttes ut mot maskros saften i tvål.
Det blev massor av goda ingredienser i smeten förutom maskrosor såsom kokosolja*, rå shea smör*, rå kakao smör*, ricinolja, solrosolja, olivolja samt honung*, kakao pulver*, havre* och saffran (*ekologisk ingrediens). Fjärilar och löv gjorde jag tidigare av tvålrester och använde dem och sockerpärlor i dessa söta cupcakes tvålar för utsmyckning.

Nu ska jag bara vänta en evighet tills tvålen lagras färdigt och sen ska jag testa den, hoppas att det blir härligt somrig tvål med fluffiga bubblor, mild skrubb effekt som gör huden len och mjuk :).


Maskrostvål.
Fler bilder finns här: https://www.facebook.com/SoapBubbles


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar